Oktober är här och det börjar bli lite kyligare om dagarna. Vi tyckte det var dags för en vandring och samlade ihop ett gäng som ville ge sig ut och nu i helgen var det dags. Som vanligt hade vi med oss lite blandad med folk. Den här gången var det första gången min bror hängde med. Det var roligt! Han brukar inte vara ut och vandra men han tog fram sin backpacknings-ryggsäck, lånade pappas kängor och tog på sig ett par långkalsonger och jeans och hängde på. Det tyckte jag var roligt!

HavregrynsgrötJag började morgonen med att koka havregrynsgröt hemma för att ladda upp ordentligt. Brukar inte äta havregrynsgröt till frukost vanligtvis men att äta gröt och vandra hänger ihop. Tyckte det var en bra uppladdning.

Denna gång var målet att slippa köra bil ut och vi hade därför planerat en vandring där vi kunde åka kollektivt både dit och hem.  Vi tåg buss 172 från Malmö till Genarp. Vi var totalt 9 stycken vandrare plus en baby som gav oss ut på morgonen. busstationen i genarpAtt ge sig ut och vandra som nybliven föräldrar är inget som hindrar Emma så hon hade med sig sin son på 2 månader. Han fick snällt åka med i sin Thule vagn som fungerar bra att ta sig fram med i naturen.

Från Genarp gick vi ut ur byn för att komma på Skåneleden sydöst om Genarp. Vi gick först nordost på etapp 15 på Nord-syd leden av Skåneleden. Vi fick nordost mot Allmäningen (numera hetar denna ounkt Häckeberga) för att sedan gå på etapp 15A vi längs skåneleden mot Glamberga (bytt namn och heter numera Sturup) som är ett vindskydd som ligger norr om Sturup.  I  Glamberga tänkte vi slå läger och dit hade vi fler vänner som skulle anlända med bild för att göra oss sällskap under kvällen och natten. På söndagsmorgonen gick vi sedan den korta biten till Sturup och tog flygbussen tillbaka till Malmö.

Läs mer om etapp 15                        Läs mer om etapp 15A

Matsavmprensning i vindskyddet

Till lunch på lördagen lagade vi pasta carbonara. Vi hade med oss spagetti, bacon, parmesanost och ägg. Detta är en rätt som vi ofta lagar när vi är ute. Få ingredienser men väldigt gott. Det svåraste är att få med sig de råa äggen hela. Men det brukar gå bra om man lägger dem i en burk med hushållspapper runt så de inte kan rör på sig. Sen är knepet att inte sätta sig på ryggsäcken där man har äggen.  ;0)

På kvällen grillade vi kött tillsammans med glödbakad potatis och svampsås. Planen var att ha en sås utan svamp men då Filip hittade svamp längs vägen som vi rensade och gjorde sås på. På detta sätt tillagade vi all mat utom P1010746såsen i eldstaden. Potatisen tillagade vi genom att skära den i bitar tillsammans med fetaost och vippa in det i folie som man sedan kan lägga på glöden.

Till förrätt gjorde vi pinnbröd som var lika uppskattat som det brukar vara. Jag hade gjort degen hemma på morgonen och lagt den i en påse. Alla fick tälja sina egna pinnar och vi kunde sedan tillaga bröden runt elden som lite snacks innan vi började med övriga maten.

Till efterrätt grillade vi marshmallows.

Vi sov alla i vindskyddet i Glamberga. Emma och Daniel som hade sin 2 måanders son med sig hade dock ett tält med sig som de slog upp i närheten. Då fick de sova i lugn och ro och vi andra slapp vakna när barnet vaknade på natten. Vindskyddet var annars ett populärt tillhåll denna lördagkväll. Vi var först på plats men någon timme senare kom en hel grupp från Friluftsfrämjandet som slog läger en bit bort. Ytterligare någon timme senare kom ett gäng scouter som också planerat sova i vindskyddet men fick slå läger en bit bort. Det var helt enkelt fler än vi som hade tyckt det var härligt med en riktig hösthelg i skogen.